Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zelf stemmen van roland orgel

  • john fellinger

    Hallo

    Na controle met een stem apparaat blijken enkele tonen ontstemd. Heb zelf alwel het orgel opgemaakt voor reparatie aan de voeding. Waar zitten de schroefjes of knoppen om de tonen te regelen? Heeft u hier kennis van of ervaring mee graag kontakt. Bij voorbaat hartelijke dank. John

  • fph.maters@12move.nl

    Het lijkt er op dat je een oud model hebt van voor de tijd van centrale toonopwekking met één oscillator en een chip die de 12 tonen maakt. In het orgel zitten dan 12 oscillatoren die de tonen maken van een toonladder. Via deeltrappen die door twee delen krijg je de tonen die steeds een octaaf lage zitten. (behalve voor de pedaaltoetsen daar wordt één deeltrap gezamenlijk gebruikt) Ik heb vroeger in de muziekwinkel gewerkt en had daar een handig apparaatje voor gemaakt. Uitgaande van een Honor stemapparaatje op batterij dat ik heb uitgebreid met een versterkertje die ik op de speaker van het orgel aansloot. Op een metertje kon ik dan zweving nul zien. Ik bezit nu een digitale frequentiemeter waarmee het ook gaat. De A is 440 Hz de andere tonen even opzoeken op internet hoeveel Hz en je draai ‘m zo weer goed. Zoek naar een printplaat waar een heleboel keer het zelfde op zit. Kijk of je 12 spoeltjes kan vinden met regelbare kern. Er kunnen stickertjes op zitten welke toon er bij hoort. Draai voorzichtig met een trimsleutel of zelf gemaakt passend schroevendraaiertje van hout of plastic aan de kern en kijk op de meter of stemapparaat of die goed staat. Op het gehoor red je het niet om ’m goed te krijgen of je moet een absoluut gehoor hebben. Plak na het stemmen de kerntjes even vast met een beetje warme bijenwas. Geen paraffine dat kan de stemming beïnvloeden. Succes er mee Frans van hamradio pa0fmy