Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

informatie gevraagd

  • jonas

    ik heb nog nooit orgel of een toesten instrument gespeeld

    graag zou ik mij een orgel aanschaven

    waar moet ik opletten?

    ik weet ondertussen al, dat hammond en leslieboxen

    de top zijn maar financieel een beetje te hoog gegrepen

    en wat is dat met die 2x 4octaven

    wrsch. 2klavieren en het aantal octaven per klavier?

    ook had ik graag geweten wat registers waren

    sorry ja, ik ben een groentje op orgel gebied

    alvast bedankt

  • Daan H

    Hallo Jonas,

    Er zijn nog al wat verschillende soorten orgels.

    Om te beginnen moet je bij je zelf vaststellen wat je er mee wilt doen, wat voor muziek je er op wilt spelen. Populair of klassiek. Voor populaire muziek zijn er in alle soorten en maten keybords te koop. Hier is bepalend welke mogelijkheden je wilt en hoe ver gaat je knip open. In de oude generatie orgels hebben de populaiare orgels bijna altijd 2 manualen (klavieren) waarvan de oktaven van elkaar verschoven zijn. Het ondermanuaal voor de linkerhand en het bovenmanuaal voor de rechterhand. Meestal hbben deze orgels een 13 tonig pedaal.Dit soort orgels kun je voor een appel en een ei kopen of zelfs gratis ophalen. Kijk maar eens op Marktplaats.nl.

    Orgels voor klassieke muziek hebben doorgaans 2 gelijkwaardige manualen met elk 5 oktaven (sommige hebben 4,5 oktaven). En deze orgels hebben een 27- 32- tonig pedaal.

    Registers zijn te onderscheiden in “stemmen” en “speelhulpen” .

    “Speelhulpen” zijn bijvoorbeeld manuaal- of pedaal-koppelingen en tremolo.

    “Stemmen” zijn de eigelijke registers waarmee een bepaald soort klank wordt ingeschakeld, bv. Prestant of Bourdon. Bij een pijporgel zou als voorbeeld één register uit (bv) 54 pijpen bestaan Een tweede register heeft dan ook 54 pijpen die weer anders van klank zijn. enz.

    Dan zie je ook wel dat bij registers 8 voet of 4 voet staat vermeld. Dit heeft te maken met de generale toonhoogte. Een 4 voet register klinkt een oktaaf hoger dan een 8 voet register. Een 16 voet klinkt weer een oktaaf lager.

    De maat “voet” is een oude lengtemaat, net zoals de “el”.

    Op de voor ons gehoor normaal liggende toonhoogte zijn 8 voet registers. Daarvan is de lengte van de pijp van de meest linkse toon op het klavier ( een “C”) 8 voet ofwel ca.2,30 mtr. lang (De pijp zelf is meestal iets langer).

    Onder de pijporgels bestaan ook enorme verschillen wat betreft grootte.

    Zo zijn er één-manuaals orgels, huisorgels, 2-manuaals orgels met pedaal, doorgaans de meeste kerkorgels en de grote kerkorgels met 3 of zelf 5 manualen.

    Hoe groter een orgel, hoe meer registers die rijk is. Bij heel grote orgels vindt je ook wel een 32 voet pedaal register. Dit is een hééél lage toon die je meer voelt dan hoort. Kijk maar eens op www.orgelsite.nl

    Zoek je een studie orgel en ben je klassiek geörienteerd keis dan een klassiek orgel met 2 manualen met elk 5 oktaven en een pedaal omvang van 27 (of 30) tonig pedaal. Bij elektronische orgels is er nog een onderscheid te maken tussen een analoog en een digitaal orgel. Alleen digitale orgels hebben een MIDI aansluiting en hebben doorgaans een mooiere klank dan de (oudere) analoge orgels.

    Succes met de keuze,

    Daan H

  • jonas

    dank je wel voor de informatie

    eigelijk zou ik een soort blues , jazzy klank willen (populair dus) maar met een retro klank

    dus als ik het goed versta ben ik dan beter af met een digitaal orgel

    is een digitaal orgel dan niet ongeveer hetzelfde als een synth?

    wil er ook niet zoveel geld aan uitgeven, maar wel een orgel hebben waar ik een tijdje zoet mee ben

    moest je iets in die aard te koop weten staan

    alsvast bedankt

    jonas

  • c.m.segers

    dat weet ik ook niet, ik heb meer belangstelling voor een handleiding van solton.

    sorry , dat ik je niet kan helpen.jonas schreef:

    >

    > ik heb nog nooit orgel of een toesten instrument gespeeld

    > graag zou ik mij een orgel aanschaven

    > waar moet ik opletten?

    > ik weet ondertussen al, dat hammond en leslieboxen

    > de top zijn maar financieel een beetje te hoog gegrepen

    > en wat is dat met die 2x 4octaven

    > wrsch. 2klavieren en het aantal octaven per klavier?

    > ook had ik graag geweten wat registers waren

    > sorry ja, ik ben een groentje op orgel gebied

    >

    > alvast bedankt